unesourire

le bonheur de joie et d'amour

pourvu que vous pouvez, tenir dans ma main.

leave a comment »

Hon sitter tyst i en halvtimme medans tårarna rinner nerför kinderna. Helt i otakt. Jag följer dem längs näsan, ner över hakan, tills de slutligen släpper hennes ansikte och försvinner in i tröjan. Jag är lika tyst, jag vet inte vad jag ska säga. Det finns inget jag kan säga. Faktum kvartstår. Inga kramar i världen kommer att ta bort hennes problem. Inga pengar i världen kan få henne att glömma bort allt. Ingen i hela världen kan ta över smärtan. Även om jag önskar att jag besatt de krafterna. Min fina, fina vän. Det värker i mig att se henne så ledsen, så bottenlöst sorgsen.

Vi har pratat om allt i flera timmar, hela tiden har jag studerat hennes ansikte. Det är något annorlunda. Hon har större påsar under ögonen. Hennes hud är genomskinlig. Hennes andetag är tyngre. Hon ler inte helhjärtat. Hon har inte lika nära till skratt. Hennes stämma är mycket mörkare, allvarligare. Mer poängterande. Men jag säger inget, hon har så mycket att prata om och jag vill inte avbryta. Hon pratar om håravfall och om att säga upp sig på jobbet. Jag blir förbryllad men kan inte riktigt lyssna för hennes ansikte är så utsökt. Blåa ögon, blonda slingor i pannan, vita tänder, perfekt hy. Hon tycker själv att hon är alldeles för lång, känner sig som en jätte. Men hon är så liten nu. Jag kan se hennes ben vid handleden alldeles för tydligt. Hon pratar om pojkvännen som är ledsen och om hon kanske ska ge katten till sin mamma. Drar i sina kläder, som om de sitter obekvämt. Värmer sina händer i knäet. Tillslut kan jag inte riktigt andas längre. Det börjar gå upp för mig att det är något fel. På riktigt.

”Vad är det, snälla säg vad det är?”

”Ja, alltså, jag har leukemi.”

Så vi sitter tysta i en halvtimme. Jag tittar på henne. Kan inte sluta titta på henne.
Hur kunde jag missa det? Min vän är sjuk. På riktigt.  

Written by unesourire

10 februari, 2012 den 06:46

Publicerat i d'amour

Kommentera

